Läste en artikel om mammainfluerare i DN där jag nämndes. I den driver författaren Sara Martinsson en tes om att mammainfluencers inte är affärskvinnor, utan snarare moderna hemmafruar som håvar in slantar på samma hemmajobb kvinnor utfört gratis i alla år.Det är intressant att man blir "mammainfluerare" bara för att man skaffar barn. Det gäller ju inte bara influencers. En kvinna, oavsett vem hon är, vad hon gjort eller åstadkommit, får ofta ett nytt epitet så fort hon ynglar av sig.Men jag och flera andra Martinsson nämner, har inte blivit influencers på grund av våra barn. Jag har bloggat i snart tjugo år och haft barn i två av dom. Ändå är moderskapet essensen av mitt influencerskap enligt Martinsson.Samma sak gäller förstås inte män. Har Sigge Eklund eller Alex Schulman någonsin kallats för pappainfluerare, trots att de nämner sina barn i varje poddavsnitt? Nej. Jag tror faktiskt, eller jag kan faktiskt nästan slå vad om mitt liv på det, att de inte kallats pappainfluerare en enda gång - någonsin.Slappt tyckande tycker jag det är, att klumpa ihop lite influencers +35.För om vi ska vara ärliga är det ju det som är hela grejen. Influencers börjar bli gamla. De som stod och dansade på bord på nattklubbar för tio år sen hämtar numera på förskola. Det är också charmen med att följa någon, man blir en betraktare av ett helt liv. Och det livet innefattar ofta små barn när personen är i trettioårsåldern.Sara Martinsson skriver att mammainfluerare drar in 30% av intäkterna på instagram. Men är det inte så att sanningen snarare är att det är kvinnor över trettio år som drar in 30% av intäkterna? För jag har väldigt svårt att tänka mig att hon menar att 30% av intäkterna handlar om barnrelaterade produkter.Det är en stor skillnad där.En viktig skillnad. Influencerbranschen fyller snart två decennier och de allra flesta verksamma där består av kvinnor. Ändå ska vi skakas in i samma fålla när vi skaffar barn. Alla kallas mammabloggare, även om de inte gör reklam för barnkläder och vällingflaskor som enda inkomst.Martinsson skriver "Man skulle till och med kalla det en ideologi. Samtidens åtråvärda femininitet är oskiljbar från moderskapet. Att ett barn alltid bör finnas i centrum av varje kvinnas livsberättelse"Ja, ett barn bör finnas i centrum av varje förälders livsberättelse. Men det en influencer gör är att medvetet välja att bjuda in sina läsare genom livets alla skeenden. Karriär. Kärlekar. Breakups. Och barn. Men så kort har vi visst kommit 2024, är varken dina erfarenheter eller bedrifter eller ens ditt narrativ spelar någon roll. Inte så länge du råkar har en livmoder i alla fall.