Annons
Annons

att jobba som influencer.


 

new york.

Jag har känt mig så stressad på sistone utan att riktigt kunna sätta ord på varför.

Jag möter människor som frågar vad jag sysslar med just nu och svaret efteråt är i princip jämt ”Vad skönt att du bara bloggar nu”.
Och ja, jag tänker att
Ja, det är kanske skönt.

Annons

Men varför känns det inte så då? Varför känner jag mig så satans stressad? Varför lyckas jag inte göra klart mina att-göra-listor?
Vad äter all tid?

Vad jobbar jag med egentligen????????

Så jag satte mig ner och försökte utkristallisera vad mitt yrke egentligen går ut på för att förstå var energin blir snodd och varför jag inte hinner med mitt skönlitterära skrivande på det sätt jag vill.

Och då kom jag på att det lika gärna kan bli ett blogginlägg, för jag vet att många är nyfikna vad som egentligen ingår i mitt yrke.

Så:

sandwiches.

VAD JAG GÖR I MITT YRKE SOM INFLUENCER:

Skriva blogginlägg.
Det som syns tydligast utåt är ju blogginläggen som publiceras.
Jag skriver 12 inlägg i veckan. 2 varje vardag och 1 på lördagen och 1 på söndagen.

Jag gör ett schema varje måndag vad jag ska lägga upp.
Jag brukar tänka att det ska vara två moderelaterade, två matrelaterade, två vad jag hittat på i veckan, två tipsiga inlägg, två tillbakablickar-ish och två unika för veckan, varav ett med längre text.

Ett blogginlägg tar ungefär 1-4 timmar att skriva beroende på vad det handlar om. Alltså kan vissa inlägg ta drygt en tredjedels arbetsdag. Det är om det exempelvis handlar om text-tunga inlägg i krönikeform, eller mycket ”hopplock” (exempelvis välja ut nyårsklänningar och gå igenom sjuttielva modesajter och välja ut plagg), eller många foton att redigera (och fota).
Och så vidare.

thursday.

Interaktion med läsare/wordpress
Förutom det som syns utåt så jobbar jag ju mycket ”bakom” bloggen så att säga.
I wordpress ingår det att svara på kommentarer och hålla koll på kommentarsfältet till exempel. Jag skriver även massor av utkast på framtida inlägg att spara till regniga dagar.
Det ingår även att svara på mail från läsare i den mån jag hinner samt att vara (en av två) admin i bloggens facebookgrupp 925. Där försöker jag läsa och interagera med så många inlägg som möjligt, radera och blocka inlägg som är olämpliga, godkänna medlemmar och försöka svara som adminroll när det uppstår diskussioner.

hagaparkenSamarbeten

Sedan har vi förstås samarbeten. Jag gör ungefär 4 samarbeten i månaden. Att göra samarbetsinläggen tar mycket längre tid än att skriva ett osponsrat inlägg.

Här handlar det snabbt förklarat om att först tacka ja till varumärkets förfrågan (då det känns rätt), träffa/maila med byrån för att spåna vidare på idén, bestämma antal inlägg och upplägg samt bestämma ersättning.

Efter det sätts det upp en tidsplan och ett schema. Sedan ska inlägget skrivas, fotograferas och redigeras (och såklart ageras, som i form av event, tillställningar eller outfitshoots).

Därefter skickas ett första utkast till kund som oftast går ett par vändor fram och tillbaka innan det till sist godkänns och publiceras. Sammanlagt skulle jag säga att ett sponsrat inlägg tar om man slår ihop tiden ibland nästan två arbetsdagar.

thursday.
Andra kanaler

Utöver bloggen har jag ju mina andra kanaler som ska uppdateras:

Instagram (39 000 följare): ca fyra-fem poster i veckan plus dagliga instastories.
Twitter (11 000 följare): Mer sällan, typ när jag får feeling och kommer på något kul, men även om jag vill lyfta något som när jag föreläser eller är med i en tidning etc.
Pinterest (55 000 följare): Vill ha ett levande flöde och försöker pinna dagligen.
Spotify (25 000 följare): Påfyllning på mina mest aktiva listor varje vecka samt skapa nya spellistor i alla fall varannan månad.
Facebook (8000 medlemmar men ca hundra nya i veckan) Se punkten ”interaktion med läsare”.

thursday.
Mailen.

Mailen är min CANCERSVULST. Min mail är osorterad, stökig, ångestframkallande och såklart asviktig för mitt jobb.

Jag får ungefär 50 mail om dagen varav drygt 20 av dem i alla fall kräver att jag måste tänka efter och skriva längre (= tar energi från det kreativa i mitt jobb).

De 20 kan exempelvis innehålla att jag ska godkänna prisförfrågan ang samarbeten vilket är ett jäkla harvande fram och tillbaka. Även om Metro Mode förhandlar åt mig så är prismodellen fortfarande så att man indirekt måste förhandla med dom som förhandlar och jag måste tycka till. Detta är jobbigt, ensamt och svårt tycker jag.
Jag har satt upp en egen modell i förhandlingssammanhang där jag försöker räkna in 1. exponering på bloggen, 2. tiden det tar för mig att göra samarbetet, 3. mitt eget varumärke, 4. eventuella andra externa kanaler. Säkert glömt nåt nu men ni fattar.

Andra mail är varumärken som vill jobba med mig, eventinbjudningar, byråer/varumärken/personer som vill ha möten, förfrågningar ang föreläsningar och skrivuppdrag, intervjufrågor jag ska svara på, grejer som ska bokas, folk som vill ha min hjälp på olika sätt (studenter/läsare med problem/signera böcker/bara prata av sig). Etc.

friday
Möten.
Mycket av mailskörden leder till fysiska möten. Det är tidningar som vill intervjua, spånmöten, möten ang framtida samarbeten, jobberbjudanden, nätverkande och så vidare.
Jag försöker vara organiserad och strukturerad i mitt mötesläggande men oftast märker jag hur jag lyckas boka upp veckorna med alldeles för många vilket leder till att jag flänger runt istället för att sitta framför datorn.
Nyårslöfte: en himla mötesdag i veckan och inga fler.

-
Inspiration
En punkt som kanske inte känns som jobb men som jag ändå tycker är essentiell i mitt yrke är inspiration. Jag försöker läsa romaner när jag äter lunch för att kunna recensera de i bloggen, jag tittar på serier och filmer inte bara för att det är kul utan även för att det leder till content.

Jag letar konstant efter ny musik på Spotify för att lägga in i listor, jag håller koll på debattartiklar och nyheter till mer politiska inlägg, lyssnar på poddar när jag gör mig i ordning, läser runt 50 blogginlägg om dagen inte bara for pleasure utan också för att se vad andra i min bransch gör etc.

Överallt finns inspiration till potentiella blogginlägg och de faller inte i ens knä utan det gäller att konstant konsumera information på olika sätt.

sandra beijer - juan-les-pins
Skrivande.
Ja. Så då har vi då kvar det som jag allra oftast längtar efter att göra: skriva.
Det jag jobbar med utöver alla de punkter ovanför.

Vad det är specifikt hittar ni i min portfolio, men det har exempelvis i år varit att skriva en novell för Novellix, skriva några krönikor, haft ett samtal kring kärlek med Alain de Botton, att översätta en poesisamling från engelska till svenska, föreläsa om mitt skrivande vid tio olika tillfällen samt påbörja min tredje roman.

I en drömvärld önskar jag att jag skulle kunna lägga minst en halvdag tre vardagar i veckan kring denna punkt.

⭐️

Ja, det var väl ungefär det tror jag. Jag kan inte ens avgöra om detta låter mycket eller inte för en person. Men i alla fall är det för mycket för mig.
Jag får inte ihop allt.
Jag har för många olästa mail, jag blir irriterad på random folk som inte har gjort något, jag behöver jobba kvällstid för att hinna producera blogginlägg, jag måste tacka nej till jobb som låter roliga och jag hinner inte skriva på min bok.

Bloggen har liksom gått från en trivsam och lustfylld plats jag kunde hantera till en stor plattform som jag driver helt ensam och måste ha koll på alla delar själv. Jag är liksom projektledare, produktionsledare, receptionist, kreatör, ekonomiperson och chef på en och samma gång.

Energin har förflyttats till administrativa delar och sedan har jag ingen kvar för det kreativa.

När jag tänker efter borde egentligen ganska många saker gå att outsourca till en annan person.
Någon borde kunna hjälpa mig med min mail, hjälpa mig att fotoredigera mina samarbeten och längre bildbaserade inlägg, någon borde kunna hjälpa mig att strukturera mitt schema, hjälpa mig att ta bilder på mig ibland och hjälpa mig att göra research till vissa inlägg.

För isåfall kan jag ju lägga min tid på det jag verkligen tycker om att göra: skriva konceptuella och roliga blogginlägg samt att skriva skönlitterärt.

Men nu!
Nu är det lördag och vilodag och jag ska äta brunch, gå på balett och dricka vin och ha roligt.

För roligt måste man ju ha, det är ju hela poängen med allt.

work

(2)
(2)
(0)

113 kommentarer till “att jobba som influencer.”

  1. Jag (som person med ”vanligt” kontorsjobb 8-17) tycker det låter som sjukt mycket att göra och du ska verkligen inte känna dig dålig för att du inte hinner allt! Helt förståeligt. Kan inte så mycket om egenföretagare och så men hjälp med administrativa uppgifter borde ju absolut gå att hitta, så kan du säkert fokusera mer på det roliga. Din blogg förgyller mitt liv så du vet, tycker du gör ett jättebra jobb och vill inte att du ska jobba ihjäl dig <3

  2. Jag gillar dig men kan inte känna så stor empati eller medkänsla för dig med detta. Du ber inte om det heller – nej jag vet, men alla resor du gör? Det är inte konstigt att du känner dig stressad då du verkar flänga omkring otroligt mycket och alltid är ledig på helgerna (vilket såklart är ju bra). Då missar du ju all den tiden o inte konstigt att du känner dig stressad. Ärligt känns det att bloggen inte är så inspirerande längre.. detta inlägg känns verkligen ”jahaaooppppp”-attityden och den är rätt tröttsam.

    1. Det här var väl en jävligt onödig kommentar?
      Självklart ska Sandra kunna resa och vara ledig på helgerna som vilken person som helst, detta är ju fortfarande ett jobb.
      Att påstå att den tiden som hon tar för att kunna vara ledig och slappna av skulle vara det som gör henne stressad känns bara dumt tänkt av dig.
      Tycker du inte om hennes blogg, läs den då inte. Det är så enkelt istället för att dra denna onödiga kommentar om att hennes jobb inte känns inspirerande längre, till en person som precis har berättat om hur mycket tid och energi hon lägger ner. Det är en verklig person du pratar om, fundera över hur din kommentar får henne att känna sig.

    2. Taskig kommentar. Resorna är såklart också jättebra content för bloggen då det kan bli jättemånga intressanta inlägg osv, så det är ju något hon gynnas av även i jobbet såklart. Många läsare efterfrågar ju också tips om olika städer i olika länder så det är uppenbarligen något folk vill läsa om. Tror knappast Sandra är helt ledig varje gång hon åker utomlands heller.

  3. Så intressant och viktigt inlägg! Jag tycker det låter som väldigt mycket att göra och hinna med på egen hand och en assistent vore nog inte så dumt. <3

  4. Vilket välskrivet inlägg!
    Jag tror att de flesta här inne förstår hur mycket du jobbar och verkligen respekterar det. Jag personligen tycker att det märks tydligt att du tänker efter mycket kring vad du publicerar och att ALLA inlägg är av hög kvalité. Hatten av till dig som publicerar så välsorterat material här! Det märks väldigt mycket för mig som läsare vilka bloggare som lägger ner tid och engagemang och vilka som mest vill tjäna pengar på vad som helst. Du är helt klart en förebild i branschen.

  5. Så BRA att få lite transparens kring vad det innebär med detta spännande men också diffusa yrke som numera kallas ”influencer”! Ja till assistent! Välj ut de delar som är minst beroende av din unika kompetens och rensa i ditt mentala och tidsmässiga utrymme. 🙂

  6. Hej Sandra! Jag undrar om du kan göra ett hitta-en-vän-inlägg på bloggen snart? Sitter i London med jag-är-ensammast-i-världen-ångest och vill gå på kaffedejt!! Ha det bra, kram!!!

  7. Du gör ett fantastiskt jobb! Om snittet per inlägg är två timmar innebär ju det 24 timmar i veckan! 16 timmar kvar till allt annat om en siktar på en 40-timmarsvecka – pust!!!

  8. Hej!

    Har läst din blogg i hur många år som helst och tänkte bara säga att det verkligen märks att du lägger ner tid och energi på den här platsen. SÅ impad över allt du byggt upp! Heja dig <3 (och det vore kanske nice att anställa en assisten som många andra här har skrivit!)

  9. Heja Sandra! Tycker du alltid levererar guld och är mäkta imponerad över allt du åstadkommit/gör i livet. Och som sagt, viktigaste måste ändå vara att en har roligt.

  10. heja dig!! att driva en blogg och jobba som influencer är så mycket mer jobb än vad *folk* kan föreställa sig, tycker det här inlägget beskriver jobbet bakom så himla bra. jag hoppas att du hittar någon som kan avlasta dig lite, så att det inte känns övermäktigt. <3

  11. Det låter mycket jobb. Din blogg är väldigt bra och det märks att du lägger ned mycket tid.

    En undran – skulle ni inte kunna vara tre-fyra Influencers som delade på att ta in hjälp med det administrativa? Vet inte hur det skulle funka rent praktiskt. En student, konsult, firma? Men av det du beskriver så är det massa administrativt/planerande/fixande jobb du gör samtidigt som du önskar ha mer tid till skrivande. Kanske inte funkar i praktiken men om ditt jobb har vuxit de sista åren med fler kanaler och proffsigare samarbeten etc så kan det behövas någon förändring.

  12. Heja dig Sandra! Du gör ett sjukt bra jobb och vi är ju hur många som helst som verkligen uppskattar det du gör 🙂 och håller med många i kommentarerna, ta hand om dig! Även om det är ett jobb så ska det ju fortfarande var roligt <3

  13. Många andra har redan skrivit det men skriver det ändå; ta hand om dig! Viktigt med vila och återhämtning. Det är lätt hänt att ta sin hälsa för given när man är frisk. Man saknar inte kon förrän båset är tomt. Det kan vara värt att lära sig lite stresshantering, t ex. mindfulness och andningsövningar. Jag tror anledning till att många tänker att det skulle vara så skönt att blogga är att de tänker främst på fördelarna med det, att kunna jobba hemifrån och vara sin egen chef osv. Man kanske inte tänker särskilt mycket på ansvaret och stressen som kommer med att ha ett eget företag.

    Förresten, om det blir aktuellt att anställa någon så se till att erbjuda kollektivavtal! Det finns väl ingen vettig anledning att göra världen sämre, var inte någons foodora. Var en förebild inom din bransch om du nu blir arbetsgivare.

    1. Varför skulle sandra ha kollektivavtal om hon anställde en assistent? Kollektivavtal är till för företag med fler än 1000 anställda. Finns många mindre bolag som inte har kollektivavtal men har bättre villkor och förmåner. Lyft blicken lite.

      1. Kollektivavtal är INTE till för företag som har mer än 1000 anställda. De är till för alla företag/myndigheter/organisationer som vill garantera sina anställda en rimlig lägstanivå när det gäller arbetsvillkor. På min förra arbetsplats var vi 3-5 anställda och hade kollektivavtal, det var inga konstigheter. Med det sagt tycker jag inte det ska vara ett krav på egenföretagare att de måste ha det om de har typ en anställd, så länge man erbjuder den anställda villkor som går i linje med ett kollektivavtal.

      2. Kom på en sak till ang. det du skrev om att det finns företag utan kollektivavtal som har bättre villkor än de med: kollektivavtal är alltså en förutbestämt lägstanivå. Det finns ingenting som säger att man inte kan ha bättre villkor i sitt anställningsavtal än vad som finns i kollektivavtalet. Så det argumentet vissa drar om att man kan få bättre villkor utan kollektivavtal stämmer inte.

  14. Det låter som väldigt mycket för en person! Speciellt eftersom du lever med bloggen dygnet runt. Om jag var du skulle jag kolla upp möjligheten att göra arbetet från ett kontor istället för hemifrån (det kanske du redan gör, är inte helt uppdaterad) så att hemmet kan vara en vilsam plats, begränsa antalet plattformar (kanske är twitter eller någon annan av dem inte helt nödvändiga att ha?) så att du kan koncentrera dig på färre saker samt se om du kan anställa en assistent typ som hjälper dig med rutinmässiga saker såsom att svara på mail (tänk på när Carrie i någon av SATC-filmerna anställer en assistent som gör livet mycket lättare för henne). Stress är sämst, det gör ingen nytta för någon i längden. Kram!

  15. Så intressant att höra om processen och hur du jobbar! Som de flesta andra har sagt så låter det jättestressigt som du har det, hoppas du fixar det på nåt sätt och får bort stressen du känner. Är jätteimponerad över ditt arbete, och tycker din blogg har hållit måttet sen jag började läsa den för ca 7-8 år sen. Det är alltid din blogg jag går in på det första jag gör på morgonen, och i stort sett alla andra bloggar tröttnar jag på och måste hålla pauser då och då, men aldrig din <3

  16. Låter som mycket jobb men å andra sidan jobbar ju de flesta idag väldigt mycket. Jag skulle säga att jag jobbar ganska lika mycket men med helt annat jobb ☺️ Men tycker också det är svårt att avgöra vad som är mycket och inte faktiskt.

  17. Oj. Min hjärna skulle smälla av om jag behövde ta in så mycket intryck jämt. Du ger ju hela tiden av dig själv och bara det att ständigt hålla dig uppdaterad gör dig väl också lite matt, tänker jag? Har aldrig förstått hur mycket arbete som ligger bakom och tycker det är bra att du går ut med det – förståelsen från t ex mig som läsare blir en annan. Hoppas du hittar något annat sätt att arbeta på med vissa av de här delarna så att du hinner varva ner emellanåt. Stor kram ♥

  18. Oj, Sandra, det där låter jättemycket! Jag jobbar själv på ett ”vanligt” jobb 40 timmar i veckan och sällan övertid och mycket mer än det skulle jag inte orka med. Nu tar ju bara dina osponsrade blogginlägg mera än hälften av en arbetsvecka (om vi säger att det i snitt tar 2 timmar att göra ett inlägg) + det sponsrade materialet + mail + sociala medier, blir lätt 40 timmar på en vecka och då är inte skrivandet och möten inräknat. Som många säger märks det att du lägger ner mycket tid på inläggen som är både genomtänkta och välskrivna. Något färre inlägg i veckan eller kanske kortare inlägg kanske underlättar? Det får vi läsare nöja oss med 😉 Hoppas du hittar en lösning och kan gå ner lite i tempo. Ta hand om dig och tack för en bra blogg!

  19. Vill bara säga att wow, vilken superhjälte du är. Blev både tagen av texten men kanske framförallt av bildcollaget i slutet. Helt otrolig. Och minst lika otrolig om du lyfter lite av arbetsbördan för att kunna fokusera på det som du gillar, det måste ju både bloggen och framförallt du må så mycket bättre av. Men ja, hjälp vilken inspirerande människa du är. Tack för din plattform och det hårda arbete som ligger bakom den!

  20. Hej Sandra. På mitt jobb brukar vi jobba med standard agenda när folk har för mycket att göra och inte vet vad de ska fokusera på. När jag läste ditt inlägg så tänkte jag att det kanske är nåt för dig? Går ut på att man först skriver ner allt man gör under en vecka. Sen letar man ut det som är ”core”-uppgifter för ens roll/jobb. Dessa bokar man sedan in fasta tider för i sin almenacka. Tex ”mån 8-9 läser jag mail, 9-10 gör jag x, 9-12 är obokad tid där jag får boka möten medan 13-15 är bokad tid förr att jobba (dvs obokad tid där jag inte får boka möten)” osv. Sedan respekterar man sin egen standard agenda och jobbar utifrån den. Dvs man får säga ”nej jag är upptagen” eller ”jag läser ditt mail imorgon” eller ”vi kan ta mötet om en månad för det är först då jag har tid”. Oftast när vi gör denna övning på jobbet upptäcker folk att deras core-uppgifter är ganska få och att de har tagit på sig för mycket annat. Så då får man också lösa vad man gör med det andra. Måste det göras? Är det en core-syssla för någon annan på företaget? Måste det göras av vårt företag? En hel del av detta verkar ju du redan tänkt på så tipset är att försöka göra ditt eget standard schema nu! Det blir ju iterativt eftersom det kan vara svårt att uppskatta hur mycket tid saker tar i början men jag tror det kan hjälpa dig att få lös tid att skriva på! 🙂 en svårighet för dig kommer Ju såklart vara att få andra att respektera din standard agenda men det går nog att lösa… hursomhelst. säg till om du vill testa och du vill ha hjälp 🙂

  21. Det låter övermäktigt med så många stora arbetsmoment. Ta hand om dig! Du är bäst. Jag (och säkert 1000 andra) skulle älska att vara din assistent. 🙂

  22. Hej! Det verkar ju som att du själv tycker du har otroligt mycket att göra vilket jag förstår. Jag blev ganska lättad när du skrev detta inlägg för jag tycker du verkar ha gasat på min stop och aldrig tar det lugnt, vilket är farligt i längden. Men nu mörkar jag att även du har en gräns. Men du kanske kan gå ner i tid, minska tid för bloggen? Inte ha bloggen som en heltidssyssla? Utan kanske 60% blogg och 40% skrivande typ. I alla fall för en tid framöver. Tror vi alla skulle ha stor förståelse om du ville gå ner i antalet inlägg. Eller att du anlitar en assistent? Kanske minska samarbeten och mer bara skriva om vad du gjort på dagarna (jag vet inte med dig men tycker själv att de är dom snabbaste och enklaste blogginläggen att knåpa ihop för då behöver man inte researcha något) Eller satsar mindre på dina andra kanaler som Instagram och Spotify tex. Jag fattar att det är jobbigt att tjäna mindre cash men pengar är ändå inte allt, viktigare att ha ett kul jobb som man inte får ångest av än en skyhög inkomst 🙂 Jag tror det är extra viktigt på jobb som har diffusa gränser mellan jobb och fritid.

    Lite egna reflektioner och spekulationer: Sedan tror jag att hela den här grejen med att läsa böcker, gå på möten och events, resa överallt, se serier och liknande för att kunna prata/skriva om det tror jag också återspeglar mycket på vår generation. Vi tror att vi ska hinna med allt, att livet alltid ska vara härligt och kul. Vi blir matade av så mycket från internet, främst typ Instagram om att köndisar och influencers hinner göra tusen olika saker på kort tid, har råd med alla möjliga sjuka resor och äventyr. Vilket jag tror gör att många ”vanliga ungdomar” och även ni influencers lider av prestationsångest att tiden och i ungdomarnas fall pengarna inte räcker till att leverera på alla plan. Man kan inte hinna beta av hela sin ”att läsa lista” om man samtidigt ska kolla fyra serier, ha ett heltidsjobb och däremellan resa varannan vecka. Och detta vittnar ju om att det inte egentligen är så glamoröst som många tror och jag tror att det är viktigt för många att ta med sig. Det är nog viktigt att rannsaka sig själv som du gjort i detta inlägg. Vad går min tid till? Och på vilket sätt tillför det mog något? Gör jag det för att andra förväntar sig det av mig? Gör jag det för att jag vill? Eller läser jag en bok bara för att det tex är en klassiker som ”man bör ha läst”. Eller åker till ett resmål som andra kommer tycka är ”spännande”? Speciellt för unga tror jag det är superviktigt. Det är nog nyttigt för dom att få veta om baksidor med att ha vad i andras ögon ses som ett väldigt chill och lyxigt jobb.

    Vet inte om detta bara vart en lång klagosång men jag vill betona att jag tycker du gör ett fantastiskt jobb Sandra. Jag är sjukt imponerad av allt du gör och har full respekt för att du har ett jobb där man måste vara på tå hela tiden och ständigt insupa nyheter. Jag tror att ibland måste man vila upp sig. Även folk som har ett jobb som är helt kopplat till datorer och skärmar. Att koppla bort sig från internet för att få maximal vila och minska stress.

  23. Hej Sandra! Jag vill bara säga att det du beskriver låter seriöst som första symtomen på utmattning. Ta hand om dig <3 Mvh en som gick in i väggen

  24. Bästa Sandra, ta hand om sig själv! Skaffa en assistent innan du går in i väggen. Tror inte vi som läser din blogg heller har något emot att du går ner i antal blogginlägg. Ditt välmående är viktigare än 12 inlägg i veckan.

  25. Jag arbetar tom när jag sitter på toaletten, kvällar och helger så jag är inte rätt person att uttala mig, men outsorca säger jag. Det är din känsla och din tid som är viktig! Tror absolut det finns många uppgifter du kan lägga ut på andra utan att kvalitén blir lidande (om du nu är orolig för det, jag var det innan). Ta hand om dig! Kärlek till dig.

    1. Ingen kan leva så utan att förr eller senare gå i väggen. du kommer gå i väggen om du lever så. jag och många, många andra har varit likadana. nu fungerar min hjärna inte som förr. fortfarande inte helt mig själv igen fem år efter smällen. att jobba på toan och alla helger är ungefär lika bra för hälsan som att köra mot trafiken. det kommer en krock. kära människa, människor som läser detta, det finns en enda sak i livet som en ALDRIG ska fatta beslut om genom att gå på känsla. och det är arbetsbelastning. för utbränd känner man sig inte förrän det är försent. det kommer en krock. du kan undvika den. parkera på toan och helgen. allt gott!

  26. Jag tycker det låter som typ tre tjänster! Jag har ett liknande jobb som du fast för ett företag skulle man kunna säga och aldrigggg i helv att jag hade hunnit med allt det där jobbet. Jag tycker det låter som du borde ha en assistent.

    Angående mailen så har du säkert redan tänkt på detta men om inte: gör flera olika konton så du slipper ha 200 olästa mail om dagen varav ”bara” 20 MÅSTE svaras på. alltså typ: samarbete@niotillfem, lasare@niotillfem, bocker@niotillfem osv

    1. Jag har gjort tusen olika mappar i min mail. Eller typ 50. Mammamapp/pappamapp/jobb-en mapp för alla alla olika/Tradera/kompisar-en mapp för alla/min man/blogg-olika mappar för olika saker/osv osv… Började med detta efter att jag gift mig, bytt namn och skaffat ett nytt mailkonto. Nu kan jag flytta alla mail till de olika mapparna direkt så att inkorgen BLIR TOM. Kanske bästa känslan! Så rekommenderar varmt. Nu har jag inte i närheten av lika många mail som Sandra… Men jobbar ändå bland annat som fotograf så har ganska många och tycker olika mail-adresser skulle bli kaos. För en kan ju inte lita på att folk skriver till rätt mail. Tex kan samarbeten säkert dyka upp i bokmailen. Sjukt frustrerande hade jag tyckt! Men kanske det passar nån. Många har ju det på det viset, tex företag där olika personer har hand om olika grejer. Hoppas Sandra hittar nåt bra sätt. Håller tummarna och att allt annat löser sig med. Puss

  27. du är så drivig! och om det blir för mycket eller känns dåligt så dra ner på det. vi läsare finns kvar. sen vill jag tipsa dig om ny musik med tanke på att du skrev att du altid letar efter det. anna leone på spotify, hittade henne av en slump och kan inte sluta

  28. Ville bara säga att det låter som väldigt MYCKET! Jag älskar din blogg, men skulle ej ha något emot om du tar riktig semester från din blogg och dina kanaler några veckor nån gång. Vi vill ju ej att du ska gå in i väggen. Kollar på ”we can’t do it” och påmins om att det inte funkar att bara köra på.

  29. Så himla bra inlägg Sandra! Du jobbar inte bara heltid, du jobbar hela tiden. Det pallar man inte hur länge som helst, hur mycket man än älskar sitt jobb. Glöm inte bort att det viktigaste är din hälsa, ta hjälp! <3

  30. Gud vilket intressant inlägg! Jag förstår absolut att det ligger mycket bakom allt vi ser, och självklart ska du skriva mer om det är det du vill! Du kanske kan ge någon annan extraknäck att vara admin på facebook och godkänna kommentarer på bloggen? Det i sig är ju inget som kräver ditt engagemang, du kan ju fortfarande interagera med oss genom att svara på kommentarer på både bloggen och facebook 🙂 För övrigt så tror jag inte du behöver vara lika aktiv på spotify nu som förut, känns som att det finns så mycket sökfunktioner där man kan hitta musik man gillar ändå. Så om jag var du skulle jag hellre lägga den tiden på roliga samarbeten du vill göra! Samarbeten som det med JC är ju verkligen en once in a lifetime grej, så lägg energin där istället för att svara på alla mail/kommentarer/ösa ut inlägg bara för att. Så tycker iaf jag 🙂 Hoppas du hittar din balans och får må bra!

  31. Superintressant att läsa om hur det är att ha ett så ovanligt yrke som du har, tack för att du delar med dig! Jag skulle fortsätta läsa din blogg även om du skrev hälften så många inlägg (och därmed hade större andel sponsrade inlägg för att få det att gå runt).

  32. Kul att läsa och få förståelse över hur mycket som ligger bakom bloggen och jag tyckter, precis som många företag (för det är ju din blogg verkligen, ett företag) överväga att anställa en kordinator som kan hjälpa dig med det administrativa, men självklart är det ju också likt många andra företag så att en budget måste göras och se om det går att anställa en person. Jag förstår att man vill ha kontroll över sin bebis och verkligen se till så att du finns med i alla delar av alla processer, men det är ju också viktigt att du får tid att göra annat och att du kan arbeta med ditt stora intresse, just det krativa. Kan också tänka mig att just det här ensamma som du förklarar kanske skulle försvinna om ditt bolag blev fler än bara en.

    Lycka till Sandra och hoppas att det blir bra <3

  33. Wow, att du orkar!? Jag hade nog aldrig pallat, inte utan en assistent. You go girl! Men ta hand om dig så det inte blir för mycket, för länge<3

  34. Anställ en assistent! Woman-up och delegera – det kommer att bli så mycket bättre. Fall inte i kvinnofällan ”gör allting själv”! Kram

  35. åh sandra. känner så sjukt med dig!! det man älskar mest hinner man inte med (kan totalt relatera till mailångesten 🙁 🙁 🙁 ) har funderat så mycket på sociala medier det senaste året och vet inte riktigt vad jag kommer fram till. älskar det men inte bara.

    det låter som ett omöjligt schema att få ihop. hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig <3

    kramkramkram

  36. wow! Styrke och energikramar till dig! och tack för att du delar med dig, så viktigt att detta lyfts upp att det inte ”bara att blogga” som många tror. !!

  37. Oj, jag tycker detta låter väldigt mycket. Eller det som låter mycket är att det är så spridda grejer, inte konstigt att du blir trött! Du kanske ska fundera på om du ska nisha din blogg lite mer nästa år? Alltså du måste inte inspirera om allt; böcker, resor, ljudböcker, serier, recept, kläder osv. Jag visste inte ens att du gjorde spotifylistorna exempelvis och det kan jag tänka mig är krävande för det är inte så lätt att hitta ny och bra musik så ofta (tycker jag åtminstone). Nä, hälsan går alltid först! Det är mitt mål nästa år då jag verkligen kör över min energireserv just nu, det är så himla lätt att hamna där. Jag tog faktiskt bort instagram idag för kom fram till att jag blev så sjukt stressad av alla dessa instastories som läggs upp hela tiden och som jag tittar på av bara farten fastän jag inte har tid och knappt är intresserad. Det bli liksom för mycket intryck..,. Vet inte hur det kan hjälpa dig men ja, jag tycker 2018 ska gå mer i hälsans tecken och det vore fint om även ni influensers även uppmärksammade det för tjena vad folk är stressade och mår dåligt! Jag förstår att du gör så många inlägg för inkomstens skull, men om det blir några några färre i veckan är ju inte heller katastrof så länge du mår bra!! Oj långt detta blev. Heja dig Sandra! <3 Kram!

  38. Tack! Det här inlägget sparar jag och tar fram när jag känner mig stressad på jobbet. Eller när chefen inte förstår hur mycket tid det tar att hantera sociala medier. Dina problem påminner lite om dem som många tidningsredaktioner har, att man får så mycket tips och uppslag att man hela tiden anpassar sig efter flödet. Lösningen brukar vara att börja inifrån, från sig själv: Vad vill vi göra? Vilka områden är viktiga för oss? Vad saknas för att vi ska kunna göra vad vi behöver göra? Låter som att du är på god väg men jag hoppas att du bokar in tider för att skriva litterärt. Gärna om morgnarna, innan flödena börjat verka i hjärna. Det har varit det enda sättet för mig att skriva mina böcker, för sen är all kreativitet upptagen av annat. Tror på dig.

  39. Testa ett tag i vården. Slitgöra för inga pengar. Kliva upp 05:00, jobba 14 timmar en lördag. Du kan planera din tid på ett helt annat sätt. Prioritera bloggen, lägg ner sånt som inte genererar pengar. Enkelt

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)

 


Annons

 
 


Annons

Laddar