Jag frågade på instagram om ni hade frågor om serien vi gjort. Det hade ni!Det blir två omgångar - med utan och spoilers. Vi börjar förstås med den spoilerfria omgången:Vad blev bäst tycker du?Valet av karaktärerna tycker jag utan tvekan blev bäst. Oscar Zia är som klippt och skuren som Miron: han lyckas fånga den där obehagligheten som liksom smyger upp på en, samtidigt som han har en magnetism och värme som gör att man inte får nog. Erik Enge fångar Simon så bra: hur han bibehåller sin integritet men också så gärna vill vara en del av gänget. Älskar hans karaktär framförallt i ep 7!Och Madeleine Ferraud som Matilda: så fint hur hennes känsloregister bara svänger åt alla håll. Hon spelar som ett välstämt piano. Mkt trovärdigt hjärtekrossad. Om ni haft en större budget, vad hade du ändrat/förbättrat?Jag skrev utefter den budget vi hade, om jag haft en annan hade det nog öppnat upp sig för andra historier. Men jag hade gärna placerat gänget lite mer ute på lokal och bland stora folksamlingar. Vi hade bara råd med en fest, och det fick bli den hemmafest som ni ser i avsnitt fem.Var du med och castade huvudrollerna?Jag var med i hela castingprocessen. Den var lång, nästan tre månader. Vi hade en öppen casting där ett par tusen sökte och sedan en castingagentur som kom med förslag. Madeleine (Matilda) hittades via den öppna castingen, Erik (Simon) via castingagenturen och Oscar (Miron) bad jag att de skulle ta in för provspelning. från sista provspelningen. foto: lawrence ponsonbyDet var framförallt i sista skedet när vi provade olika kombinationer av trios som vi såg att den här var oslagbar! De hade en fantastiskt kemi ihop. Hur valde ni musiken?? Den var så vältimead i alla stunder.Tack : D Jag skrev in musik i manus. Jag gjorde sedan en spellista till regissören Fanny Ovesen där vi tillsammans bollade vad vi tyckte skulle passa i de scener där musik inte var inskrivet. All musik som vi använt har jag gjort en spellista av som hittas HÄR.Hur gammal ska Oscar Zia vara?Matilda och Miron är 21 år och Simon ett par år äldre. Om serien hade blivit en Hollywoodadaption, vilka hade spelat vem?Miron hade varit en ung River Phoenix, Matilda en ung Kirsten Dunst och Simon en ung Joseph Gordon-LevittHur besträmdes garderob, styling ?Kostymdesigner var Stina Hedin.Jag satte ihop nyckelord och moodbilder för alla karaktärer till henne och sedan hade jag och Fanny möten tillsammans med Stina där vi tillsammans bestämde kostym. Här är vad jag skrev om Matilda, Miron och Simon: Några av bilderna jag hade för Matildas moodboard: Några av Mirons: Några av Simons: Att du var delaktig i hela processen, var det något du efterfrågade?Ja, jag var mån om att jag skulle vara kreativt ansvarig över serien och inte enbart manusförfattare. Jag kände väldigt starkt att jag visste hur den här berättelsen skulle berättas och att jag behövde vara med i alla delar av processen.Vem av skådisarna lärde du känna bäst?Som manusförfattare lärde jag inte känna någon av dem jättebra. Det är regissören Fanny Ovesen som coachade, regisserade och hängde med skådisarna alla inspelningsdagar! Var där (höggravid) och hälsade på under två inspelningsdagar. Varför slutade den inte som boken?Blev aldrig riktigt nöjd med bokens slut. Det kändes liksom inte som... Matildas slut om ni förstår? Det var tillsammans med Maria (min medförfattare för serien) som vi efter knådande och olika idéer insåg att det här slutet, det som blev, var det enda rätta.Du har berättat att karaktärerna är lätt baserade på personer i din omgivning, hur har de reagerat?Inte alls faktiskt. Men jag umgås inte riktigt med någon av dem längre. Jag hoppas de känner att det är en kärleksförklaring. Men! Viktigt att säga att det här är ingen sann historia. Så fort man tar inspiration från verkliga händelser och personer och placerar i nya miljöer upphör kopplingarna och nya karaktärer och berättelser uppstår. Finns det någonting du är mindre nöjd med?Jag tycker avsnitt 1 är för svagt, jag hade skrivit om det om jag kunnat. Men det är ju svårt också med piloten. Så mycket som ska sättas: vilka karaktärerna är, att Matilda blivit dumpad, premissen av berättelsen och så vidare. Men jag upplever det lite segt (dock tycker jag mycket om scenen ovan). Men man lär sig! Hur har det känts att få recensioner?Det är alltid intressant att få recensioner. Det är nervigt innan, man vet inte ens OM den ska recenseras. Jag är väldigt glad över att serien fått ett så fint mottagande och att den recenserats på så många platser.Vad skulle du säga till Sandra innan jobbet med serien började?Ha så kul!! Var det svårt att få tillstånd till inspelning i matbutiken?Det var svårt att hitta en matbutik att få tillstånd att spela in i, men vi fick sedan tips (i 925-gruppen faktiskt!) om denna mataffär som använts för inspelningar förut. Det spelades in på natten när butiken var stängd.Hade du velat vara med i serien om du var yngre?Haha nä, jag är ingen skådis och har aldrig haft skådisdrömmar. Vad var det viktigaste när ni letade skådespelare till rollerna? Egenskap..utseende..Att de spelade trovärdigt var absolut prio. Det kan ju låta självklart, men det är så otroligt små nyanser som man letar efter. En självklar fallenhet för rollen, det var något som bara kändes. Jag, Fanny som är regissör och Lia som är producent hade långa möten efter varje castinggallring där vi hade små tal för varandra varför vi ville att olika skådisar skulle gå vidare. Vi insåg ganska snabbt att vi i princip alltid höll med varandra. Man bara såg det.Är det mer lukrativt att göra tv än bok?Ingen av dem är lukrativa, iaf inte när det gäller så här små produktioner för en statlig kanal. Många av oss har jobbat mer eller mindre gratis om man räknar tiden vi lagt ner.Berätta mer om inspelningstekniska saker, som salivtråden!Det finns många! Hade inte skrivit tv-manus innan och visste ibland inte vad som var komplicerat. Producenten Lia ringde upp mig ang ett stycke i episod två: Hon frågade hur jag såg framför mig att glasflisan skulle blänka i solljuset och exakt hur viktigt det var för scenen. Men det var ju bara en bild jag hade fått upp i huvudet när jag skrev och inget som behövde återskapas om det var allt för komplicerat. Tycker dock att de fick till det bra 😌Var det svårt att frigöra sig från sin inre bild av huvudpersonerna vid casting? Nej faktiskt inte alls. Det var snarare så att karaktärerna plötsligt stod framför en i form av olika skådespelares tolkningar. De som nästan blev Miron, Simon och Matilda är inte jättelika de som sedan fick rollerna, men deras versioner skapade en dynamik i karaktären som också kändes självklar många gånger.Fanns det nåt ni ville göra men inte kunde pga budget?Ja, i episod 2 när Matilda och Miron springer i Hornstull. Den scenen var inuti en tunnelbanevagn i manus. Men vi hade inte råd att hyra en vagn så fick köra utomhus istället. Resultatet. Och hur det stod i manus.Var det något steg i processen som kändes extra svårt?Det var svårt att släppa taget om det kreativa. Det var viktigt för mig att regissör och fotograf skulle känna sig trygga i att jag var trygg i deras vision och idéer. Jag har ett kontrollbehov och hade gärna varit med i varenda del av processen, men! En faktisk del av processen är just att backa och låta regissören få göra det hon gör bäst.Så att låta Anton och Fanny (foto och regi) göra sin grej var ibland svårt - men viktigt! Som tur var jobbade jag och Fanny fint ihop som ett bra team, hon släppte in mig och litade mycket på mig och jag på henne. Var åttonde avsnittet det sista?Ja, vi skrev det som att det är det sista avsnittet. Det är inte tänkt att vara någon cliffhanger. Sen kanske det blir en andra säsong ändå, det vet jag inte än.Blir det en säsong 2?Hoppas! Allt som blir kvar finns att streama nu på SVT Play.