Jag har läst Bröst och ägg: en sommarberättelse av Mieko Kawakami. En japansk roman från 2019 och som utkom i Sverige nu i vintras. Kawakami är en stor författare i Japan och har vunnit flera prestigefulla litterära priser. Innan hon debuterade 2006 var hon en japansk bloggare och popstjärna (!). Man ska inte fokusera på utseendet men jag måste ändå säga att Mieko Kawakami är en babe. Bröst och ägg gav Kawakami en ikonisk status bland unga för att hon skrev så öppet kring det kroppsliga. Bröst och Ägg är en roman i två delar. Den första delen utkom redan 2008, och den andra delen skrevs och gav ut tillsammans med den första ett decennium senare.Båda handlar om Natsuko som flyttade till Tokyo som tjugoåring med spirande författardrömmar. Femton år senare jobbar hon deltid i en bokhandel och kämpar med sin skrivkramp.I den första delen hälsar systern Makiko på tillsammans med sin dotter Midoriko. Makiko bor fortfarande kvar i hemstaden Osaka och jobbar som värdinna på en sunkbar med Chanel-tema. Hon är i Tokyo för att göra en bröstoperation, något Natsuko försöker förstå varför. Tolvåriga Midoriko har bestämt sig för att sluta prata och kommunicerar enbart med papper och penna. Vi får följa alla tre under tre dagar när de lever tillsammans i Natsukos lilla etta. Den andra delen sträcker sig över flera år och handlar om Natsukos barnlängtan. Natsuko bär på en stark känsla att hon behöver träffa sitt barn. Problemet är att hon inte vill ha en man. I Japan är lagarna kring IVF strikta och det är inte tillåtet att som kvinna skaffa barn på egen hand. Det är dessutom ett infekterat tabubelagt ämne att skaffa barn "på onaturlig väg", vilket gör allt ytterligare komplicerat. Det är inget man pratar högt om helt enkelt. Bröst och ägg: en sommarberättelse är en roman om femhundra sidor uppbyggd som huvudkaraktärens dagbok. Här blandas Natsukos sökande av information kring spermadonation med inköp av grillade yakitorispett och kall öl från mataffären. Vi får följa med i bygget av Natsuko roman vidare till alkoholdränkta samtal med Natsukos förläggare på inrökta barer i Tokyos gränder. Och ibland bara en lös tanke som rör sig ut i ingenting.Bröst och ägg handlar om klass: om att växa upp fattig med en ensamstående mamma och hur man som kvinna - framförallt som arbertarklasskvinna - mer eller mindre är dömd till att återupprepa sin mammas hårda öde. Den handlar om att vara japanska. Det vi ser som självklart är inte självklart där. Kulturkrocken blir ibland absurd: man hänger inte med på vad som exakt är skamfullt och tabu i vissa situationer. Det är intressant att få en inblick i ett specifikt ämne (barnafödande) i det konservativa Japan. Bröst och ägg handlar om kroppen, vem man är som barnlös kvinna över trettiofem. Vad fattigdom gör med en kropp. Om att vilja vara åtråvärd och om att inte vilja det. Om ägg inuti kroppen och varför dess framtid ska bestämmas av någon annan. Det är delvis svårt att som kvinna i Sverige förstå hur den här roman blev så banbrytande i Japan. Men det gör den också intressant. Den blir en dörr in till ett annat högfungerande samhälle parallellt med vår, men med helt andra spelregler. Boken hade kanske mått bra av en lite mer sträng redaktör: ibland går dagboksskrivandet på tomgång. Men det finns också ett driv och ett stillastående i den här berättelsen som gifter sig med varandra. Natsuko och hennes vänninor beställer friterad tofu med tempurasås, spenatsallad med bacon, sashimi och omeletter och samtalar tröstlöst om hur livet alltid krymper som kvinna, oavsett vilken livsväg man väljer att ta, just av det enkla skälet att man är kvinna.Bröst och ägg: en sommarberättelse finns här och här.