Här kommer ett önskeinlägg! Ni jobbar hemma hör jag. På grund av ett virus från Kina sägs det. Ni hamstrar toapapper och läser bloggar som satan (uppskattar! börjar knappa in på kenza i besöksstatistik, bara en sån sak). Ni söker min hjälp om att hålla fokus. Er önskan är förstås min lag. ✏️ Jag har jobbat hemifrån sedan början av 2013. Sju år. En sak som nog har hjälpt mig i mitt hemmajobb är att jag jobbade på kontor i sju år innan dess. Jag vet hur viktigt det är med ordning och reda, listor och att inte ta med sig jobbet "hem". Man mår bra av struktur. Så nu ska jag berätta hur jag gör när jag är min egen chef, så kan ni få härma tills vi är utsläppta ur karantän! Och självklart är alla jobb olika och tipsen kanske inte passar varenda yrke, men kanske hittar ni lite inspiration ändå. SANDRAS 3 BÄSTA TIPS FÖR HEMMAKONTORET ◇ Gör en lista kvällen innan. Listor är TOPPEN. I slutet av varje arbetsdag skriver jag en lista för morgondagen. Då behöver jag inte ens fundera på vad det är som ska göras på morgonen. Det står där. Punkterna kan vara saker som Tidsinställ blogginlägg tis em (outfit!), Tidsinställ blogginlägg ons fm (bokrecce!), svara mail, gå till posten. När en punkt är klar skriver jag CHECK vid den. När dagen är slut är listan full med CHECK:s. Är något inte checkat flyttat jag över det till nästföljande dags lista bara. Är det grejer som är lite extra jobbiga, typ utförliga mail som ska skrivas, eller längre texter så bryter jag isär det till mindre punkter på listan. Typ Börja med utkastet på mail till x, skriv 1500 tecken på novell. Är det en stressad dag lägger jag även in roliga och enkla saker för att det är skönt att CHECKA AV. Det kan va vad som helst, typ Sätt på en bra spellista, Vattna blommor, Ring mamma. Snälla börja med listor idag! Detta är det enskilt bästa sättet för att få saker gjort enligt mig. Jobbar man ensam och hemma blandas tid ihop och man kan i slutet av dagen undra om man ens presterade något. Med en lista och punkter att checka av, stora som små, så vet man. ◇ Bete dig som att du ska ut i världen. Jaha, du är hemma? Nej nej nej! Du är inte hemma. Du är på kontoret, du råkar bara befinna dig i en lägenhet som även är ditt hem. Såsa INTE runt i pyjamas eller vad du nu gillar att såsa runt i. När börjar vanligtvis din arbetsdag? Ja, vid den tiden börjar även din arbetsdag hemma. Duscha, ät frukost, klä på dig, sminka dig (om du vill, du fattar), fixa håret osv. Du kommer märka hur du lurar dig själv och får dubbelt så mycket gjort än vad du hade om du bara suttit i underkläder. Överkurs: gå runt kvarteret och gå in igen som om du faktiskt bytte ställe. ◇ Jobba under kontorstider. Sen FRI LEK. Bara för att du kan, spill inte ut jobbet under dygnet här och där. Jobba under arbetstid och var ledig sen. Asså jag lovar och svär att detta kommer förbättra ditt mående 1000%. Ta en timme lunch oavsett om du kan jobba in den, stäng datorn vid 17, 18, eller när du nu vanligtvis slutar. Prata inte jobb då. Tänk inte på jobb. Sätt på bra musik, laga nåt gott, se en serie, drick ett vin, spela dataspel. Det är inte coolt att jobba mycket! Det är inte coolt att "knappt sovit" eller "jobbat till tio varje kväll" eller andra konstiga skrytgrejer. Det är inte coolt att prata om sitt jobb hela tiden med andra. Det är SUPERTRÅKIGT SAMTALSÄMNE. Det är coolt att sköta sitt jobb under de timmar man ska sköta sitt jobb och sen leva lajf. Jag är så fruktansvärt trött på trenden bara-sova-i-fem-timmar-jag-är-livsviktig-för-mitt-jobb-företaget-går-under-utan-mig-och-dessutom-kommer-jag-rädda-världen-med-mitt-yrke. Var är det för jävla pajig trend? Hoppas den dör jättesnart. Vet du vad som borde va trendigt? Vara utvilad, jobba under kontorstimmarna, prata om kärlek och livet. Och ja, jag förstår att detta inte innefattar alla yrken och ibland måste man jobba över och så. vidare. Men i det stora hela, ta hand om dig istället, jobba lagom, då håller du långsiktigt, och långsiktighet vill vi ha. GLAD HEMMAJOBBING HEJA HEJA!